Planka.

Organisationen planka har lagt upp den här videon från när de ”adblockar” kollektivtrafiken, det vill säga tar bort reklamen. Jag har inte funderat så mycket över det problematiska i att tunnelbanan är så översållad med reklam som den faktiskt är.

Om reklamen hade lett till att tunnelbanan kunde vara gratis eller i alla fall riktigt billig så skulle jag ha mindre problem med den, men att man betalar 790 spänn i månaden för att åka i en dåligt fungerande, ickepunktligt, reklambelamrad och i vissa fall till och med skadlig tycker jag är konstigt.

Principiellt anser jag att det är konstigt att staten tillåts upplåta sitt utrymme, som ju i förlängningen är folkets utrymme, till att framföra kommersiella budskap. Jag vet inte hur stor vinning det ger för ett företag som sl (om det nu ens är dem som administrerar reklamplatserna) och hur mycket det påverkar biljettpriset, men det är absolut en fråga som i högre grad borde tas upp på agendan.

Kolla på videon hur som helst. Jag tycker väldigt mycket om planka som organisation, de är roliga och väldigt träffsäkra i sin kritik. Jag har bland annat hört talas om att de, när sl utlyste en kampanj där de gav lönepåslag till den spärrvakt som konfiskerade förfalskade åkkort, delade ut sådana till vakterna, självklart med information om planka på.

5 reaktioner till “Planka.”

  1. Mår fan illa av att åka tunnelbana. Världens längsta reklampaus har en sådan färd kallats.. & så 800 spänn plus på det, & så går mina skattepengar till bilvägar. Lovely fuckin’ system.

  2. Fokligt = inte handel?

    Eller? Har aldrig riktigt förstått det ömsesidigt exklusiva i folkliga utrymmen och utövandet av handel.

    Snarare är väl handel det folkligaste som finns och borde därmed vara synonymer.

    Vad är problemet med kommersiella budskap? Blunda om man inte vill titta är en bra idé, vilket inte är begränsat till reklam.

    Reserverar mig för svar som ”Det går inte att blunda, jag har en idé om eterns länk till det undermedvetna, som i sin tur påverkar oss… (Fill in the blank)..”

    1. Jag har för det första inte sagt något om folklighet, det är en fråga om huruvida det är rimligt att låta privata företag utforma de miljöer vi äger gemensamt när vinsterna dessutom är ganska små. Du kan se mitt inlägg om gallerior om du vill ha resonemang kring handel och folklighet.

  3. Jag undrar faktiskt också över vad reklamintäkterna används till, och framför allt VEM som använder dem. Kan man inte använda dem till att göra kollektivtrafiken bättre? Och var det inte vad man skulle göra med andra pengar tidigare- förbättra kollektivtrafiken, men så lade man dem på biltrafiken istället. Var väl t.o.m. en av de grejer som högern gick till val på, om jag inte minns helt fel.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *