Löspenismyten.

Jag undrar om den som klagar på löspenisar och dekadens någonsin deltagit i Pride. Förra året då jag gick i paraden såg jag inte en enda löspenis. Det förekom säkert, men det är knappast det bärande inslaget i sammanhanget. En merpart av de personer som deltar i Pride upplever jag över huvud taget inte som ”dekadenta” i någon mening, även om jag inte tycker att det hade varit något problem om de varit det. Det är inte som att folk trycker upp löspenisar i ansiktet på små små barn, vilket lätt är det intryck man får när man läser konservativa personers kritik av Pride.

Det deltar en massa personer i Pride som ser ut som helt vanliga Svenssons, alltså sådana personer som vissa konservativa tycker att hbtq-personer ska marknadsföra sig själva som. När jag var i Pridehuset så såg de allra flesta ut på ett sätt jag aldrig hade reagerat på på stan. Min erfarenhet från paraden är precis densamma. Den som ser på paraden kommer att upptäcka detta, men om man likt Sara Skyttedal motsätter sig det hela för att man sett några personer med ”tokig” utstyrsel så är det klart att det blir svårt.

Allt som allt så är det inte hbtq-rörelsen som ska behöva ”bevisa” att de är som vanliga personer frånsett sexualitet. För det första behöver det inte ens vara sant, det är väl ändå ganska naturligt att den som tillhör en marginaliserad grupp delvis formar sin personlighet utefter den tillhörigheten. För det andra så är det inte de förtrycktas ansvar att bete sig på ett sätt som deras förtryckare kan tänka sig att acceptera. Då är det bara en ”frigörelse” på förtryckarnas villkor, inte en äkta frihet att få vara den person man är. Budskapet är att man ”får” vara homo eller bi men bara om man är det på ett icke förargelseväckande sätt. Bara man, i så hög mån det går, anpassar sig efter heteronormen.

Nåja, eftersom heterosexualitet är det som får sätta agendan i det offentliga rummet resten av årets alla veckor så tycker jag gott att de som upplever det besvärande med dessa människor kan stanna inne. Den som upprörs över sexualiseringen kan för ett ögonblick betänka alla fallossymboler och objektifierade kvinnor som trycks upp i ansiktet på vanlig tunnelbaneresenärer alla dagar, året om. Det är kutym i samhället att vi utsätts för bilder som kan vara påträngande och som vi inte har bett om, att det väcker reaktioner först när det har med hbtq-personer att göra är talande för att vi i själva verket inte har kommit så långt.

10 reaktioner till “Löspenismyten.”

  1. Att bevisa att man ”minsann är vanlig” är rätt så vanligt i HBT-kretsar. Man ska inte sticka ut, vara för öppen enligt vissa för man måste ha förståelse för att folk tycker det är obehagligt. Om man blir utsatt så är det ens eget fel eftersom man inte förstått att det finns folk som känner obehag. Mycket av HBT-rörelsens framgång ligger tyvärr i att visa att ”vi minsann är normala” och därmed har mer radikala frågor som flersamhet blivit i princip osynliga.

  2. Hatar folk som säger så. Ofta så tror de också att pride är enbart paraden.
    Jag har gått i paraden fem-sex gånger. Det mest ”dekadenta” jag har sett är ett par tjejer i bara överkroppar.

  3. Alltså, det känns verkligen som hyckleriernas hyckleri om/när vi heterosexuella hoppar på homosexuella/hbtq/etc. för att de skulle vara för ”extrema”, ”klä sig konstigt” och bete sig olämpligt på allmän plats. Och då är det inte ens som att jag rör mig i något slags innersstadssväng eller knarkhippiekultur, jag tänker bara på ungdomsfylla, ”studentikosa” studentfester, personalfester på arbetet, ”vanliga” artister utan gayikonprofil, ”vanliga” kändisar utan gayikonprofil osv. Seriöst. Det är pinsamt.

  4. Jag tycker att det är hemskt trevligt att Pride inte bara ger utrymme för de avsexualiserade, monogama, barnaalstrande relationer som Skyttedal verkar tycka att hbtq-personerna ska ingå. Jag är glad att de har programpunkter som tar upp poly, funktionshinder, BDSM, poly, könsuttryck, fetischer, intersexualism, kroppar, HIV och mängder av annat. Inte för att de sakerna enbart förekommer inom HBTQ-världen – de förekommer i heterovärlden också men där talas det betydligt tystare om det. Varför ska vi ta efter det osynliggörandet av icket-normtiva identiteter och utövanden?

    1. Jo, det är ju det här jag tänker på. Jag menar, det är ju inte som att alla vet att fetischer, preferenser av olika mer eller mindre märkliga slag, könsuttryck av mer eller mindre märkliga slag etc. etc. förekommer i heterovärlden. Att då låtsas som om det är något som baaaara de perverterade homosarna håller på med, och guuuuud vad jobbigt att de måste påminna oss om det också är ju enbart pinsamt.

      Och att störa sig på Pride, seriöst. En jävla festival. En jävla vecka av årets 52. Skall vi starta en sabotagerörelse mot Almedalsveckan? Hultsfredsfestivalen? Stockholmsungdomarnas supveckor i Visby?

      1. Och nu läste jag ditt (Alice) inlägg och blev ännu mer störd på heterohyckleriet; herregud, hur gammal är Skyttedal? Pride är en vecka av homoårets 52 homoveckor. Paraden är ETT av de många arrangemangen under Pride. Löspenisarna är NÅGRA av de många i paraden. Hur osannolikt dum är man om man väljer att beskriva det som om löspenisarna i Prideparaden är representativa för hur homosexuella (jag väljer för enkelhetens skull det ordet nu i hastigheten, eftersom jag inte kan HBTQundsoweiter-tugget) är och beter sig? Det är så dumt att jag typ vill slå sönder något i frustration.

        1. F.ö. ökar ju löspenisarna bara stigmatiseringen av HBT-personer, för att använda Skyttedals egna ord, om Skyttedal et consortes väljer att välkomna dem som en godkänd anledning att stigmatisera.

          End of rant.

          1. Håller med. Det finns faktiskt gott om sexpositiva människor som inte tycker att det faktum att någon innehar en löspenis automatiskt gör denne till en hemsk person.

            Jag är inte ens helt säker på vad hennes kritik går ut på, exakt. Det är mest en massa vagt trams där den överhängande åsikten tycks vara något i stil med ”jag tänker inte acceptera er om ni inte anpassar er efter min idé om vilket beteende som är önskvärt”.

            1. Det är typ lite fler ord än vanligt för att säga det klassiska: ”Jag har ingenting emot bögar, men de måste väl inte hålla på och böga sig där man SER dem?!” Syns inte, finns inte.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *