Och nu kommer det. Torbjörn Rosdahl tycker att vi ska öppna upp för privata aktörer inom kollektivtrafiken.
Om vi nu ska ha tunnelbana i varje väderstreck kanske vi ska ha en finansiär som bygger åt ett väderstreck? Den delen av tunnelbanesystemet behöver inte nödvändigtvis ingå i SL-kortet. Folk är kanske beredda att betala lite extra för att få tillgång tunnelbanan.
Det var väl bara en tidsfråga innan denna grej skulle ”lyftas” och jag kan bara göra en gigantisk facepalm. Det är så otroligt korkat att tycka att det är rimligt att kollektivtrafiken ska privatiseras på detta sätt.
Rosdahl tar Arlanda express som exempel på när privat spårtrafik har fungerat. Den jämförelsen haltar på flera olika sätt. Den sträckan är inte en tur som hade ingått i den offentliga kollektivtrafiken i vilket fall, det är en tur till ett givet mål som man i regel inte åker till om man inte ska resa till just Arlanda för att ta ett flyg från Arlanda. Det är en en sträcka folk pendlar dagligen för att komma till sitt jobb (om man inte jobbar på Arlanda då). Det fanns heller inte något reellt behov för den tåglinjen att existera. Visst, det är smidigare för folk att ta sig dit nu och det är såklart skönt för dem men det var aldrig en fråga om något offentligt finansierat projekt som liksom behövdes.
Däremot att lägga en utbyggnad av kollektivtrafiksnätet som nu är absolut nödvändigt på privata aktörer är en helt annan sak. Det som sker då är ju att man struntar i offentligt finansierade lösningar till förmån för privata, som troligen kommer att vara mycket dyrare för slutkonsumenten alternativt urlaka systemet eftersom företagen ”paxar” de populäraste sträckorna, och de som delar på kostnaden på de andra blir färre.
Nej. Bara bygg ut kollektivtrafiken offentligt istället, det behövs. Och skit i alla dessa (otroligt kostsamma) spårvagnsprojekt i innerstaden och bygg istället ut i förorten och ringleder. Skit i alla jävla spärrar som bara kostar en massa pengar också när ni ändå håller på.
Jag tror att det är väldigt viktigt att slå vakt om kollektivtrafiken. Så mycket hänger på den. Människors möjlighet att röra sig, gå i skola, jobba, träffas och ta sig till en massa andra nödvändiga samhällsinstitutioner. Tyvärr så är tunnelbanan redan på tok för högt prissatt, men man behöver liksom inte göra det ännu värre.
OCH: Det privatfinansierade Arlanda Express är überdyrt. Precis som andra privata aktörer vars främsta intresse inte är samhällsnytta utan maximerad vinst.
Förstår inte när det blev någon förbannad sanning att konkurrens om offentliga medel för verksamheter som per definition är och bör ska få vara tärande (det vill säga finansierad med skattemedel och ej till för produktion, som vård, skola, omsorg och nu då också kollektivtrafik) är BRA och NYTTIGT och gör verksamheterna BÄTTRE. Skitsnack. De som får det bättre är styrelser och bolagsägare som kan plocka ut pengar från det offentliga som i min mening ska stanna i det offentliga och inte pipa iväg till någon privat plånbok som kan skatteplanera i Jersey.
Hmmm.. Arlanda express är det dyraste tåget någonsin! Jag såg att nu har de under sommaren ”rabatt”, 280 kr för två personer…. Fungerande…
Instämmer med två föregående inlägg. Arlandatåget är tokdyrt. Men ur ett moderat perspektiv kan man förstås kalla detta för ”fungerande” eftersom företaget lyckas med att få passagerare trots prisnivån.