Nu menar jag inte att det var fel av Cecilia Forss att göra som hon gjorde i det här fallet då det var ganska grovt av en personal på Kejll&co att skicka ett sms och fråga om de kunde ligga när han fått hennes nummer i tjänsten.
Om man blivit utsatt för rasism eller sexism så tycker jag att detta med uthängningar av enskilda anställda kan vara berättigat. Generellt kan jag dock få lite dålig smak i munnen av folk som har inflytande använder det för att hänga ut enskilda anställda på företag, vilket jag ändå tycker mig se relativt ofta.
Idag har vi en arbetsmarknad där den enskilda är väldigt utsatt och ofta utbytbar och då kan den typen av uppmärksamhet lätt leda till att man får sparken. Det kan vissa säkert tycka är rätt och rimligt, jag tycker dock att det blir till en slags förlängning av det kontrollsystem som finns kring arbetare redan från arbetsköparnas sida. Den här kulturen av att ”hänga ut” personer som man upplever sig dåligt bemött av är bara att springa arbetsköparnas ärenden. Ofta så beror nog dåliga bemötanden på dåliga arbetsförhållanden, om man istället lägger skulden hos privatpersonen så skapar man förutsättningar för vissa företag att kompensera dåliga förhållanden på arbetsplatsen med att slita på de anställda.
Ibland kan folk bli upprörda för att kassapersonal inte varit trevliga, för att de inte mött en med ett stort leende när man betalar eller för att de varit snäsiga i tonen. Kanske skriver de något om det på twitter eller liknande. Om man har inflytande in dessa sfärer så kan det absolut komma att leda till att personen ifråga blir uppsagd. Frågan man måste ställa sig är ju om det är rätt och riktigt att kräva att personer ska vara supertrevliga och proffsiga hela tiden och om det är ett rimligt ”straff” att låta personen i fråga hamna i onåd hos sina chefer.
Jag kan tänka mig att många som gör detta ser et som att de brukar sin konsumentmakt gentemot företagen vilket väl kan ses som något positivt, om än ganska meningslöst i min ögon. Som konsument i förhållande till företag kan du absolut betraktas som maktlös, men som konsument i förhållande till serviceanställd kan du ha otroligt mycket inflytande. Jag tror inte att jag hade skrivit om ett dåligt bemötande från någon anställd, i alla fall inte så personen kunde identifieras. Jag tänker mig nämligen att arbetarintegritet är viktigare än att det bara jobbar personer som bemöter alla kunder med ett stort leende.
Det är ganska stor skillnad att tvinga personalen att vara supertrevlig och ha stora kund-leendet och att ta ett telefonnummer som blivit inlämnat för att hon skall bli informerad av en vara, och skicka sådan där skit. Där tycker jag absolut att den anställde skall ha sparken. Han har tagit hennes information som hon gett i förtroende och skickat personliga meddelanden som dessutom är sexuella. Totalt oproffsigt.
Ja, men så skrev jag ju också överst att jag tyckte det var motiverat här.
Ja, jag såg det.
fast han blev inte uthängd. han är helt anonym.
Jag skrev del i början att jag tycker det var motiverat, dels så läser man i artikeln att de gav honom sparken pga sms:et, så uppenbarligen har de lyckats identifiera honom.
Jag jobbar just nu med service och jag har svårt att tänka mig att man blir sparkad för att man inte varit tillräckligt trevlig mot en kund som klagar. Ser chefen att det händer ofta snackar de nog med en först men sen om man är otrevlig ofta så klart att man inte kan fortsätta jobba inom service.
Läste om det på Aftonbladet och han var tydligen provanställd, inte tillsvidare. Då är det ju uppenbart att han inte är lämplig och han är lätt att kicka. Hade han varit tillsvidare hade jag hållt med dig.
Mjo, men om kunden är blondinbella kan det nog bli annat läge.
Tydligen är det okej när Cecilia Forss själv sextrakasserar folk på jobbet.
http://www.youtube.com/watch?v=NM5_I5zyD20