Här är jag med i P3 nyheter och debatterar Femens aktion, lyssna om ni vill. Jag är inte världens bästa radiopratare eftersom jag gör en hel del utfyllnadsord, men fick ändå sagt vad jag vill säga.
Rörande argumentationen från min motdebattör så vill jag lyfta fram de nämnda skälen till att de väljer Stockholms moské, vilket i princip var att det är den största moskén i huvudstaden, och att den då får ”representera” det här förtrycket som sker av kvinnor i Egypten i Islams namn. För mig är det inte skäl nog att utföra en aktion som är djupt respektlös där, och som dessutom bidrar till rasism.
Vidare så nämns att ”alla Femens aktioner är medieaktioner” och att den här aktionen i moskén enligt dem har fått mycket större spridning än vad motsvarande hade fått i typ ett köpcentrum. I mina ögon är det uppenbart att skälet till att det här blivit så uppmärksammat är att det blivit hyllat och spritt av människor som främst vill ”kritisera”/smutskasta Islam. Jag tycker att detta är väldigt problematiskt, och tycker verkligen att en som politiska aktivist inte bara ska tänka på hur mycket uppmärksamhet en får utan också vad det är för uppmärksamhet och för vilket budskap. Här är det garanterat den Islamfientliga biten av budskapet som har fått den största spridningen, inte idén om alla kvinnors rätt till sina kroppar. visst kan en syssla med medieaktioner, men då ska en också kunna göra rimliga avvägningar rörande detta, vilket jag helt enkelt anser att Femen inte har gjort.
Det talades om att Femen blivit misstolkade, bland annat att folk ”inte förstått” att det var en muslimsk kvinna med. Det talades även om att de har många muslimska kvinnor bakom sig. För min del är inte de deltagandes religionstillhörighet ”grejen” utan det handlar om vilket budskap en sprider, och i det här fallet blir resultatet tyvärr främlingsfientligt. Det var säkert inte vad som menades med det hela, men det blir effekten. Jag orkar inte höra om misstolkningar och goda intentioner, jag kräver lite mer av feministisk aktivism, bland annat att en faktiskt analyserar effekterna av sitt agerande istället för att bara köra och typ hoppas att det blir rätt.
Heja Fanny!
Håller med ovanstående! Älskar hur du kan ta din argumentation och diskussioner till en högra nivå utan att ens vara på snudd till elitistisk samt även gör det möjligt för mindre pålästa att hänga med. Heja!
Hur ska man då någonsin kunna kritisera islam? All kritik kan tolkas rasistiskt. Eller islam kanske är höjden av rättvisa och jämlikhet? Och folk kan väl tänka själva, göra skillnad på sak? Det är Femen, inte SD eller Svenskarnas parti, som demonstrerat i Moskén. Förlåt, jag kunde bara inte låta bli. Men ska försöka hädanefter, allt gott.
”Hur ska man då någonsin kunna kritisera Islam?”: alltså ursäkta mig, men tycker du verkligen att det råder en brist på kritik av Islam i det här samhället?
Nej, det har du rätt i, men varför ska Femen ta hänsyn till det? Rasismen igen då. Nej, det blir konstigt. Alltså om kritiken mot islam, eller vad det nu är, bör balanseras. 50 får protestera, det blir lagom protest, men inte 100, det blir för mkt, för tuff protest.
För att de verkar i samhällsdebatten och såklart måste ta hänsyn till hur deras handlingar påverkar den.
Jag förstår absolut deras budskap om kvinnas rätt till sin egen kropp.
Femen kan inte sluta upp med sina aktioner bara för att några människor tar något ur sammanhanget och gör det till fördel för rasism. Femen är så långt från rasism en kan komma.
Om en sysslar med aktivism måste en anpassa sig efter kontexten och tänka på hur ens budskap tolkas, detta gäller även Femen.
Är det bara jag som tyckte att det var lite obehagligt hur hen gång på gång för på tal islam som förtryckande kraft, istället för de patriarkala strukturerna inom islam? Av det lilla jag hörde här kändes det mer som en antimuslimsk aktion än en feministisk.
Jag har sen ditt första inlägg om det känt att jag inte haller med, men inte kunnat satta ord pa det. Tror att jag rett ut mina tankar lite nu. Jag haller med Johan forsgren ovan, att det ar sexismen och fortrycket inom islam som borde kritiseras, bra sagt.
Men, nar du sager att kritik av islam nastan automatiskt forstarker den rasistiska vagen som finns nu, kanns det som nar manniskor sager att kritik av Israel ar fel, pga vad som hant judar historiskt. Om jag kritiserar islam (som ar en pissreligion liksom andra religioner), ar det lika avfardande att saga att min kritik beror pa rasism eller att jag maste halla tyst om den, som nar nagon sager att jag inte far prata om palestiniers svarigheter for att ”jaha ar du rasist och hatar judar eller”.
Det ar forolampande och tar ner diskussionen pa en sa lag niva.
Jag tycker snarare att det är femen som drar ner diskussionen och angriper svenska muslimer.
Jag tycker inte heller femen är höjdare, men när du pratar om kritik av islam låter det som att du menar alla som kritiserar, oavsett hur seriösa de är(?)
Det menar jag inte. Däremot tycker jag att vettig religionskritik är sällsynt, och att kritik av islam ofta är extra illa eftersom den ofta bidrar till rasism. Har ofta svårt att se syftet med att kritisera religion öht.
Du måste då se religionen som ngt högst personligt, som du kan definiera som du vill. Om du menar så är jag med dig. Men så ser ju verkligen inte religionen ut om vi tittar ut över världen, där den tolkas bokstavligt, enligt skrifterna, vilka ligger hur långt borta som helst från ett vänsterperspektiv. Jag tänker tex på en dokumentär om en kvinnlig präst som kämpade med sin inre religiösa bild, och den bild hon förväntades föra ut, hon blev stup i kvarten patriarkaliskt tillrättavisad. Hon är kvar i Kyrkan som präst vad jag förstår, efter stor inre vånda, och stort kompromissande med sin egen inre tro. I Sverige har religonens betydelse tonats ned betydligt, en del skulle säga utslätats, vilket är gott enligt mig. I mitt idealsamhälle finns ingen religion överhuvudtaget.
vad anser du om att visa brösten som politisk protestyttring. är det en bra feministisk aktion?
Det kan vara bra, jag gillar till exempel tuttrevolution.
Jag tycker det verkar mycket konstigt att det inte är legitimt att kritisera religion öht. Jag kommer inte ihåg, har du skrivit om det förut? Om man utgår från att skaparen av universum bestämmer vad man ska göra, tänka och känna och hur samhället ska se ut, om man utgår från att dessa värderingar är kodifierade i en ofelbar bok, så tycker jag inte man har så mycket handlingsutrymme. Om man lever i en religiös omgivning med repressalier mot dem som inte fogar sig eller alls passar in, ska man bara acceptera sakernas tillstånd? Ska det inte finnas kritik mot sådant?
Jag tycker religion, som exempelvis islam, är dåligt i sig. Det är för lite kritik av muslimska företeelser från vänsterhåll. Om bara de som inte bryr sig om att bli kallade islamofober och rasister tycker till om islam, kanske detta ger sd fler röster. Är förväntningarna på muslimer så låga att man inte tror de klarar av att ta kritik?
Jag tycker faktiskt det blir jättekonstigt när du talar om för andra feminister vad de ska protestera emot, särskilt eftersom du själv huvudsakligen betraktar normativ svensk kultur.
Jaha. Även som svensk kan en se hur vissa saker bidrar till rasism. Med detta inte sagt att kvinnoförtryck inom islam ska bekämpas, dock inte på det här sättet.