Trafikmaktordningen.

IMG_20130214_193015

För ett par veckor sedan när jag kom till Uppsala med tåget och skulle hämta ut min cykel på cykelparkeringen så låg det en stor jävla snöhög mitt i den. Detta utgjorde alltså en ganska stor blockering på det enda ställe en faktiskt kunde få ut sin cykel. De har alltså plogat men någonstans i detta bestämt sig för att lägga ner och lägga en fet snöhög mitt bland cyklarna istället. Detta hade såklart aldrig inträffat om det var en bilparkering.

Väglaget överlag i Uppsala är för övrigt verkligen uselt, och då är det ändå en stad där folk cyklar mycket. Till vägen till där jag bor, som är typ 20 minuter från centrum med cykel, finns det en cykel-/gångväg som är ganska lång. Detta är liksom ingen liten väg, utan det är många människor som cyklar eller går denna sträcka dagligen. Där har de inte behagat ploga ordentligt vilket leder till att delar av denna sträcka är så gott som omöjlig att ta sig fram på och väldigt lätt att halka på. Och detta har liksom varit läget hela vintern, inte bara några enstaka tillfällen. De har alltså inte bemödat sig med att ploga en av Uppsalas mest trafikerade cykel- och gångvägar på hela vintern.

Nu cyklar jag i vilket fall som helst, vilket är förenat med en ganska stor säkerhetsrisk och dessutom tar mycket längre tid när en måste hålla nere tempot hela tiden i risk för halka. Att gå skulle ta ungefär tre gånger så lång tid och att ta bussen skulle vara dyrt, så jag halkar fram. Än så länge har jag inte skadat mig, även om jag halkat ganska illa några gånger.

För övrigt tycker jag att den som är intresserad av trafikfrågor borde läsa denna artikel om subventioneringen av bilismen och om hur mycket ilska det möter när bilismen hegemoni som det högst prioriterade trafikslaget utmanas:

I Stockholm har trafikborgarrådet Ulla Hamilton vittnat om vreden som hennes cykelsatsningar skapar, cykelbloggare skriver om hur glasflaskor medvetet krossas i cykelfälten och själv har jag mejlkorgen full av ilskna bilister varje gång jag skriver om trafikfrågor.

Ett argument som ofta dyker upp är att bilister betalar någon slags extraskatt och därför har de minsann rätt att ta mycket mer plats. Förutom att skatten knappast väger upp bilismens kostnader så tycker jag att detta argument är jättekonstigt av andra skäl. Det är ju inga konstigheter i att beskatta saker och ting som är samhällsskadliga lite extra mycket och satsa pengarna på mindre samhällsskadliga alternativ, det är ju bara ett rimligt agerade. Klart det ska kosta mer att göra något som förstör miljön mer än de möjliga alternativen. Dessutom så är ju bilister ofta mer välbärgade, så det blir bara lite extra progressivitet i skatteskalan.

Och som alltid när jag skriver om sånt här fokuserar jag främst på människor som har tillgång till andra fortskaffningsmedel. På lång sikt ska såklart kollektivtrafiken byggas ut så den omfattar så gott som alla, men idag är vissa tyvärr beroende av bil, och det är ju inte deras fel.

3 reaktioner till “Trafikmaktordningen.”

  1. Blir rädd för argumentet att folk tycker att dom har rätt till mer för att dom betalar mer skatt.
    & sedan blir jag ännu mer rädd angående det där argumentet vissa kör för moderaterna, att ”moderaterna faktiskt ju är superhygglon som inte vill att dom fattigaste/lägst avlönade ska betala nån skatt alls!” Vilka följder det skulle fått om det slog in, lågavlönade skulle väl fått vara tacksamma för att dom ens hade rätt att bruka syret alla skattebetalare fixat åt dom.

  2. På våra vägbyggnadskurser får vi lära oss att bilismen inte i närheten av håller upp sina egna kostnader. Vägar är ju sinnessjukt dyrt. De som inte åker bil bekostar väl snarare bilisternas vägar. Dock är det ju främst lastbilstrafiken och andra tunga fordon som är svindyr, och transporter behöver väl alla.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *